W szczytowym momencie, tj w czwartek 10 sierpnia o godz. 10:00 bez dostaw energii elektrycznej pozostawało ponad 250 tys. odbiorców. Niezwłocznie na terenie zagrożonych rejonów energetycznych powołano sztaby kryzysowe. Dzięki wytężonej pracy energetyków w ciągu kilku godzin przywrócono dostawy prądu do ponad 200 tysięcy odbiorców. O godz. 14 bez dostaw pozostawało 30 tys., na koniec tego dnia  - już tylko 16 tys. odbiorców

 

Przez kolejne dni najtrudniejsza sytuacja pozostawała na terenie województw łódzkiego – w powiatach sieradzkim i zgierskim i mazowieckim  - w powiatach wyszkowskim i legionowskim, gdzie elektromonterzy i zespoły organizujące prace pracowali po kilkanaście godzin na dobę, aby przywrócić zasilanie odbiorcom. Uszkodzenia sieci były bardzo poważne, a dostęp do miejsc awarii często był utrudniony przez zalegające połamane i powyrywane z korzeniami drzewa. Niekiedy konieczne były powtórne naprawy linii, gdyż po usunięciu uszkodzeń drzewa „z drugiego szeregu”  ponownie spadały na przewody.  Nierzadko, aby dotrzeć do miejsca uszkodzenia, konieczne było przeprowadzanie dużych przecinek, a niekiedy ułożenie tymczasowej drogi.  Na terenie kilku gmin sieć energetyczna została zniszczona właściwie w 100%.

 

Dzień po dniu, z ogromnym poświęceniem, elektromonterzy, dyspozytorzy, służby wsparcia walczyli o każdy kolejny metr sieci. O skali zniszczeń świadczy fakt, że tylko w północnej części Łodzi wymienione zostały 83 słupy. Dzięki skutecznej pracy wszystkich brygad pogotowia energetycznego  i służb zewnętrznych, alerty alarmowe zostały odwołane już 2 dnia.

 

Wszystkie naprawy sieci i usuwanie reklamacji trwały do 15 sierpnia. W ciągu 5 dni prac energetycy PGE Dystrybucja wymienili 330 słupów niskiego i średniego napięcia.  Naprawiono 14 stacji transformatorowych i  blisko 200 ciągów dystrybucyjnych. Szacunkowy koszty usuwania tych awarii wyniósł około 5 milionów złotych.

 

Pomoc dla Enei Operator

Energetycy PGE Dystrybucja jeszcze nie zdążyli odetchnąć po usuwaniu awarii na terenie ich własnej działalności a jeszcze tego samego dnia, tj. 15 sierpnia pospieszyli z pomocą innemu operatorowi systemu dystrybucji, Enei Operator. Na północy Polski trwała bowiem walka z kolejnymi skutkami burz i nawałnic, które przeszły w okolicach Borów Tucholskich. Na miejsce dojechało 9 samochodów technicznych i 4 brygady wyposażone w specjalistyczny sprzęt.

  

Zobacz materiał wideo z usuwania awarii PGE Dystrybucja

 

 

 

Kontakt:
Adam Rafalski
Rzecznik Prasowy PGE Dystrybucja
Kom. 695 101 053
Mail: adam.rafalski@pgedystrybucja.pl