Gdy zgaśnie światło…

Jeżeli istnieje jakiekolwiek zagrożenie, dzwoń

991 POGOTOWIE ENERGETYCZNE

22 340 41 00 - numer dla aglomeracji warszawskiej

41 241 44 11 - numer dla dzwoniących spoza terenu obsługiwanego przez PGE Dystrybucja

 

Zanim wezwiesz Pogotowie Energetyczne!

Sprawdź w domu:

  • sprawdź bezpieczniki w instalacji w mieszkaniu, ich niesprawność bywa przyczyną zaniku zasilania
  • sprawdź bezpieczniki w tablicy licznikowo-bezpiecznikowej (złączu), 
  • zapytaj sąsiadów, czy oni także nie mają energii elektrycznej, jeżeli także u nich nie ma prądu, być może przyczyną jest planowane wyłączenie lub awaria. 

Jeżeli nie masz odpowiedniej wiedzy, poproś uprawnioną osobę o sprawdzenie bezpieczników.

Sprawdź czy przerwa w dostawie energii nie wynika z:

  • przyczyn i/lub działań odgórnych - jeżeli jesteś mieszkańcem budynku wielorodzinnego (blok, kamienica) zadzwoń do dyżurnego elektryka administracji (nr tel. dostępny na tablicy ogłoszeń administracji),
  • nie przeoczyłeś zaległej faktury za prąd,
  • jeśli masz licznik przedpłatowy sprawdź, czy wykupiona porcja energii nie została już wykorzystana.

Zadzwoń na Pogotowie Energetyczne pod numer 991 gdy:

  • zauważysz uszkodzenie linii energetycznej,
  • zauważysz otwarte drzwi lub uszkodzone zamknięcie do urządzeń energetycznych,
  • jesteś świadkiem kradzieży urządzeń energetycznych lub gdy widzisz, jak osoby postronne próbują manipulować przy urządzeniach energetyki.

Dokonując zgłoszenia podaj:

  • dokładny adres miejsca wystąpienia awarii,
  • imię i nazwisko, numer telefonu do kontaktu,
  • opis zdarzenia i problemu.

Zgłoszenie braku prądu może zostać przyjęte, jeśli awarii uległa sieć lub urządzenie należące do PGE Dystrybucja S.A. Pogotowie energetyczne może wtedy podjąć interwencję.
Wszystkie rozmowy i zgłoszenia z numerem 991 są rejestrowane (nagrywane).

 

Pamiętaj

Nigdy nie naprawiaj usterek samodzielnie, jeśli nie posiadasz odpowiednich kwalifikacji i wiedzy. Nieumiejętne obchodzenie się z urządzeniami elektrycznymi może skończyć się porażeniem.

Jakie mogą być przyczyny nagłego braku prądu?

Zapoznaj się z zasadami funkcjonowania systemu elektroenergetycznego.

Energia elektryczna dostarczana do Twojego domu jest produkowana w elektrowni i przesłana
siecią wysokiego napięcia. Sieć średniego napięcia transferuje ją kolejno do komunalnych stacji transformatorowych. Ostatecznie sieć niskiego napięcia przesyła ją do Twojego domu.

 

 

Awarie w sieci niskiego napięcia

Jak wygląda sieć niskiego napięcia?

 

Może być:

  • napowietrzna – przewody są na słupach,
  • kablowa – przewody są pod ziemią.

 

Sieć napowietrzna jest bardziej narażona na awarie, np. przez:

  • silny wiatr, burze, wyładowania atmosferyczne,
  • działania ludzi – np. zarzucenie czegoś na linię, zerwanie przewodów.

Takie sytuacje powodują przepalenie bezpieczników i przerwy w dostawie prądu.

 

Co możesz zrobić, żeby było mniej awarii?

  • Jeśli widzisz błyski lub iskrzenie na linii – zgłoś to przez aplikację 991 Assistant lub zadzwoń na 991.
  • Jeśli masz drzewa na swojej działce – planuj ich sadzenie z uwzględnieniem linii energetycznych. Gałęzie mogą powodować awarie i zagrożenie porażeniem prądem.

 

Sieć kablowa (podziemna) jest mniej awaryjna, ale też może ulec uszkodzeniu – najczęściej przez koparki lub inne prace ziemne.

 

Jak możesz pomóc?

  • Jeśli planujesz lub zlecasz prace ziemne, upewnij się, że w pobliżu nie ma kabli energetycznych. To ważne dla Twojego bezpieczeństwa i ciągłości dostaw prądu.

Awarie w sieci średniego napięcia

Dlaczego dochodzi do awarii prądu w sieci średniego napięcia?

 

Najczęściej winne są czynniki zewnętrzne, takie jak:

•          łamiące się drzewa i gałęzie spadające na linie,

•          krzewy wrastające w sieć,

•          silny wiatr, burze, śnieg i szadź.

Czasem awarie powodują też wypadki drogowe – np. samochód uderzy w słup lub inne elementy sieci. Skutkiem takich zdarzeń są przerwy w dostawie prądu.

 

Dlaczego prąd czasem znika tylko na chwilę?

Podczas szukania miejsca uszkodzenia mogą wystąpić krótkie przerwy w zasilaniu – to normalne i wynika z używanej technologii.

Zdarzają się też tzw. „przemijające zakłócenia” – np. gdy gałąź na chwilę dotknie przewodu albo coś (np. latawiec) zawiesi się na linii. Wtedy system automatycznie wyłącza i po chwili włącza prąd. Jeśli problem zniknie, zasilanie wraca.

 

Czy możesz coś zrobić, żeby było mniej awarii?

Tak! Każdy użytkownik może pomóc. Wystarczy zgłaszać zauważone problemy, takie jak:

•          iskrzenie lub błyski na słupach,

•          gałęzie dotykające przewodów,

•          pochylone drzewa w pobliżu linii.

Można to zrobić przez aplikację 991 Assistant albo dzwoniąc na numer 991.

 

Awarie w sieci wysokiego napięcia

Awarie w tej sieci zdarzają się rzadko, ale przyczyny są podobne jak w innych sieciach – mogą to być np. silny wiatr, burze, gałęzie na liniach czy uszkodzenia mechaniczne.

Najczęstszy objaw problemu to chwilowy spadek napięcia, czyli tzw. „przysiad” – światło na moment przygasa, ale nie gaśnie całkowicie.